pondělí 1. října 2012

Pevnost plastových šroubů

Woita: kdo máte zkušenost se šrouby držícími křídlo?
V kompozitovém elektrovětroni 3,5m, 3,3 kg používám na přišroubování křídla dva ocelové šrouby (nebo nerez, to je jedno).
Nebylo by lepší použít nylonové? Jsou to šrouby M6 - nebyly by na tak velké éro příliš slabé?
Jde mi o to, že při nějakém nešťasném příliš tvrdém přistání by se ty nylonové střihly a zamezily by větší škodě. Kdyby takhle velké éro přistálo "na hvězdu", tak by to s ocelovými šrouby bylo určitě devastační, něco by muselo povolit. Jenom se je tam zatím bojím dát, aby nepovolily za letu.
Copak používáte za šrouby např. pro F3J nebo F5j? (To moje éro je motorizované F3J).

Nakadah: Nemam sice takhle velke brusy ale pouzivam od jedne nehody radeji nylon nebo polyamid (nebo co to je). Spatne sem pristal s pylonem a mel sem kridlo chycene ocelovym sroubem. Sroub byl ohnuty jako banan a pekne ponicil kridlo. Plastovy sroub by se jenom strihnul a napachal mnohem mensi skody.


volente: http://www.plastovesoucastky.cz/index.p ... &grpid=157
600kg / cm2 by snad mělo stačit. Na větroni Eso (1600g) jsem měl 2xM5 a když jsem s tím padl tak to stejně vyrvalo kus trupu. Pevnost plastových šroubů v tahu je obrovská, jen to chce při tvrdším přistání zkontrolovat a vyměnit. Lepší dát 10,-kč za šroubek než rozbit éro.

Výpočet: (0,24x0,24) x 3,14 = 0,180 x 600 = 108,5 kg v případě M6

Lark: Tak jsem to schválně zkusil přepočítat a ta M6 by měla při průměru jádra 4,8mm, mít pevnost kolem 100kg (nepíšou ale jestli v tahu, nebo střihu, asi v tahu).
Jinak 2x M6 jsem používal na Excelu 200 se spalovákem 7,5ccm(rozpětí 1550mm, váha asi 2,7kg) bez nejmenších problémů. Lítal jsem s ním hodně utažené zatáčky na plné rychlosti a párkrát jsem s tím udělal i kopanej výkrut. Spíš jsem měl strach že křupne samotné křídlo. Fakt ale je že byly na odtokovce a v náběžce bukové kolíky průměr 6mm. Ty to máš jen na těch šroubech, ale při té pevnosti by to měly vydržet.

Papír: Já na Ionu používám šrouby ocelové. Nejde o to že by plastový šroub nevydržel v tahu, ale že jak se šroubuje tam a zpět a hlavně jak se dotahuje, tak ho chtě nechtě lehce natahuješ, až je jednoho krásného dne na hranici přetržení aniž by jsi pozoroval nějaké zůžení šroubu. Tedy bolístka je jinde než v pevnosti v tahu nového šroubu. Pokud plastové, tak pravidelně měnit. Ocel to jistí. A jak již bylo řečeno, šroub je tam primárně na to aby držel křídlo. Ostatně takových bouraček, kdy by ti křídlo odešlo bez poškození jen s ustřiženým šroubem je fakt málo, oproti riziku přetrženého šroubu za letu. Už jsem s Ionem seknul několikrát a nehoda kdy by plast pomohl byla jedna a to nedávno.

Medved74: Ahoj, mám pocit že počítáš pevnost při přetržení (příp. střihnutí) celého šroubu -to je důležité pro tu hvězdu na zemi (aby se to urvalo). Woita ale také potřeboval aby to vydrželo i ve vzduchu, a tam jde o tah, ve kterém se servou spíš závity, tzn. je potřeba počítat plochu samotného závitu(cca jednoho, max. dvou), nikoliv celého šroubu. Předpokládám že při hmotosti 3,3kg a nějakém větším přetížení by to mohlo uletět. Přece jen je ta uvedená pevnost plastu asi desetkrát menší než u oceli. A také - pokud nebudeš plastové šrouby pravidelně měnit - na nich blbě poznáš jestli už jsou unavené, nebo ne. Mě osobně to přijde slabé.