Woita: kdo máte zkušenost se šrouby držícími křídlo?
V kompozitovém elektrovětroni 3,5m, 3,3 kg používám na přišroubování křídla dva ocelové šrouby (nebo nerez, to je jedno).
Nebylo by lepší použít nylonové? Jsou to šrouby M6 - nebyly by na tak velké éro příliš slabé?
Jde
mi o to, že při nějakém nešťasném příliš tvrdém přistání by se ty
nylonové střihly a zamezily by větší škodě. Kdyby takhle velké éro
přistálo "na hvězdu", tak by to s ocelovými šrouby bylo určitě
devastační, něco by muselo povolit. Jenom se je tam zatím bojím dát, aby
nepovolily za letu.
Copak používáte za šrouby např. pro F3J nebo F5j? (To moje éro je motorizované F3J).
Nakadah: Nemam sice takhle velke brusy ale pouzivam od jedne nehody radeji nylon
nebo polyamid (nebo co to je). Spatne sem pristal s pylonem a mel sem
kridlo chycene ocelovym sroubem. Sroub byl ohnuty jako banan a pekne
ponicil kridlo. Plastovy sroub by se jenom strihnul a napachal mnohem
mensi skody.
volente: http://www.plastovesoucastky.cz/index.p ... &grpid=157
600kg
/ cm2 by snad mělo stačit. Na větroni Eso (1600g) jsem měl 2xM5 a když
jsem s tím padl tak to stejně vyrvalo kus trupu. Pevnost plastových
šroubů v tahu je obrovská, jen to chce při tvrdším přistání zkontrolovat
a vyměnit. Lepší dát 10,-kč za šroubek než rozbit éro.
Výpočet: (0,24x0,24) x 3,14 = 0,180 x 600 = 108,5 kg v případě M6
Lark: Tak jsem to schválně zkusil přepočítat a ta M6 by měla při průměru jádra
4,8mm, mít pevnost kolem 100kg (nepíšou ale jestli v tahu, nebo střihu,
asi v tahu).
Jinak 2x M6 jsem používal na Excelu 200 se spalovákem
7,5ccm(rozpětí 1550mm, váha asi 2,7kg) bez nejmenších problémů. Lítal
jsem s ním hodně utažené zatáčky na plné rychlosti a párkrát jsem s tím
udělal i kopanej výkrut. Spíš jsem měl strach že křupne samotné křídlo.
Fakt ale je že byly na odtokovce a v náběžce bukové kolíky průměr 6mm.
Ty to máš jen na těch šroubech, ale při té pevnosti by to měly vydržet.
Papír: Já na Ionu používám šrouby ocelové. Nejde o to že by plastový šroub
nevydržel v tahu, ale že jak se šroubuje tam a zpět a hlavně jak se
dotahuje, tak ho chtě nechtě lehce natahuješ, až je jednoho krásného dne
na hranici přetržení aniž by jsi pozoroval nějaké zůžení šroubu. Tedy
bolístka je jinde než v pevnosti v tahu nového šroubu. Pokud plastové,
tak pravidelně měnit. Ocel to jistí. A jak již bylo řečeno, šroub je tam
primárně na to aby držel křídlo. Ostatně takových bouraček, kdy by ti
křídlo odešlo bez poškození jen s ustřiženým šroubem je fakt málo,
oproti riziku přetrženého šroubu za letu. Už jsem s Ionem seknul
několikrát a nehoda kdy by plast pomohl byla jedna a to nedávno.
Medved74: Ahoj, mám pocit že počítáš pevnost při přetržení (příp. střihnutí)
celého šroubu -to je důležité pro tu hvězdu na zemi (aby se to urvalo).
Woita ale také potřeboval aby to vydrželo i ve vzduchu, a tam jde o
tah, ve kterém se servou spíš závity, tzn. je potřeba počítat plochu
samotného závitu(cca jednoho, max. dvou), nikoliv celého šroubu.
Předpokládám že při hmotosti 3,3kg a nějakém větším přetížení by to
mohlo uletět. Přece jen je ta uvedená pevnost plastu asi desetkrát
menší než u oceli. A také - pokud nebudeš plastové šrouby pravidelně
měnit - na nich blbě poznáš jestli už jsou unavené, nebo ne. Mě osobně
to přijde slabé.