neděle 22. července 2012

oprava kompozitového kridla

vlada: Dostavam se behem sezony k jednomu restu - oprava zlomeneho kompozitoveho kridla. Hodlamho zevnitr podlepit prouzkem tkaniny - nenapada mne jiny zpusob jak to ve spoji zpevnit.
Co si nejsem uplne jist je technologie - nevim, jestli kdyz prilepim tkaninu na na 1/2 kridla, necham zavadnou a potom slozim kridlo k sobe, jestli tkanina na druhe polovine kridla "prilne" zevnitr k namazanemu vnitrku ke kridla, nebo jestli bude treba kridlo ve spoji zevnitr "vyvlozkovat" ( to byla moje prvotni uvaha) . Do spoje se uz pak nedostanu kvuli kontrole ci oprave. Samozrejme ze tam prijde i vyztuha zlomeneho nosniku.
Pri oprave jineho kridla jsem podobne postupoval, ale to jsem doplnoval pouze chybejici nabeznou cast kridla.
Muzete mi to nekdo potvrdit ci vyvratit moji predstavu o postupu?

PTI: Kompozitové věci opravuji dost často. (křídla dostávají při kombatu dost nafrak). Nepíšeš, jak "velké" to co opravuješ je a hlavně kde to prdlo a taky jak dopadl nosník, jak moc je to kolem zlomu zmačkané, roztrhané a pod.

Pokud je to zlomené stylem "dvě půlky" a to včetně nostníku, musíš vyřešit jak nosník spojit. Já vytvářím na nosník spojku, do jedné půlky spojky zalepím, a až to ztvrdne, tu druhou na to nasunuji.
Pro vlepení vnitřního pruhu tkaniny někde udělám "montážní otvor" (ten pak zase zalepím).
Pak nasunu nosník do spojky namazané lepidlem, pěkně srovnám kompozitové potahy. Boduju to k sobě řídkým vteřiňákem, aby se to nehýbalo. A nechám zatvrdnout lepidlo spojky nosníku. Je třeba dobře to fixovat do správné polohy (já to slepuju ve formách). Pak spoj přebrousím (a srovnám všechny hrby, které vznikly při bodování)). Vlepím vnitřní pásek (montážním otvorem) a vnější pásek. Na lepení vnitřního pásku si z nějakého drátu udělej hladítko, abys to tam dostal a usadil.

Pokud je to křídlo tenké a nemúžeš se z nějakého důvodu dostat dovnitř ke spoji, tak udělej napojení nosníku, pak to pečlivě sesaď, prolej to řídkým vteřiňákem, stříkni to urychlovačem, přebrus a klidně to laminuj jen z vnější strany. Je to takový trochu zvěrstvo, skalní laminátoři mi asi vynadají, ale některá křídla jsem již takhle opravil a drželo to dobře.

carodej: Pokud je to moc tenké, tak se taky dá použít (kromě napojení nosníku samozřejmě) kousek Herexu nebo pod.který namažu pryskyřicí, přehnu do V, stlačím a vecpu do křídla (on vlastní pružností roztáhne a pak postupuju tak jak jsi napsal olaminováním z vnější strany. Když nemám formu - obalím to z vnějšku nějakou separační folií a stáhnu mezi dvě desky olepené hrubým molitanem, ten to přibližně srovná do profilu okolí ...

vlada: Je to na obrazku. Zlom je pomerne cisty - kridlo jde k sobe dobre sesadit.
Nad necim podobnym, co navrhuje Carodej jsem take premyslel.
Tech montaznich otvoru se bojim. V posledni dobe mam s vterinakem nic-moc zkusenost. Ale "malou" dirku, pro ten prihlazovaci drat, bych zkusit mohl.
náhled náhled

PTI: Koukám, že to je "vevnitř" lesklý. tj, nebyla tam odtrhovka. Musíš to trochu zdrsnit, aby se na to dobře chytl epoxid. Je to u kořene, tak dobře vymysli napojení nosníku a taky náběžku něčím vyztuž. A nezapomeň to dobře obrousit zvenku předtím, než to budeš laminivat. Může na tom být ještě separátor. To spravíš. smajl

Jinak tohle bych opravdu bodoval tím řídkým vteřiňákem smajl a taky všechny takové ty praskliny co se táhnou od zlomu. Aby vteřiňák dobře zatekl, dělám do praskliny pár vpichů tenkým špendlíkem.

M: Možná bych tam zkusil navíc dát dovnitř nějaká dvě položebra o cca 0,5 mm po obvodu menší a mikrobalon (nejlépe pevnostní - tzn, čirý a ne bílý)