úterý 10. července 2007

Měření vnitřního odporu akumulátorů

JIO: postup, o kterém se opakovaně zmínil Kroufek v RCR. Vybíjí baterku do dvou žárovek a v polovině doby jednu odpojí. Ze změn proudu a napětí vypočítává vnitřní odpor akumulátoru. Jak to ale prakticky realizovat?

George: Tím že zmenšíš zátěž (odpojíš žárovku), tak stoupne napětí akumulátorů.A ten rozdíl napětí pak použiješ pro výpočet odporu.

HonzaT: No, ty články jsem nečetl, ale pokud jsou ty žárovky zapojeny paralelně a měří proud odebíraný z aku a jeho napětí (přímo na jeho svorkách), pak by to asi mělo být nějak takhle:
Ri=(U1-U2)/(I2-I1)
kde U1, I1 jsou napětí a proud těsně po odpojení jedné žárovky a U2,I2 napětí a proud těsně před jejím odpojením. Než jsem si postavil tester, tak jsem to taky tak měřil (jen místo žárovek jsem měl vícewatové odpory). Je lepší to měřit ve dvou - jeden kouká na proud, druhý na napětí. Čím delší doba uplyne mezi odečtem hodnot na jednom a na druhém budíku, tím nepřesnější výsledek dostaneš. Ale pro chybu cca 10% to jde měřit i v jednom.

Kolbiš: R akumulátoru + R přívodních vodičů = rozdíl naměřených napětí / rozdíl naměřených proudů.
Příklad: S jednou žárovkou to bere 1A a napětí na svorkách je 9,6V, se dvěma žárovkama to bere 2A a napětí je 9,5V.
R=(9,6-9,5)/(2-1)=0,1/1=0,1ohmu.

mata: To co měří pan Kroufek je stejnosměrný vnitřní odpor akumulátoru. V katalogových listech k akumulátorům se však uvádí absolutní hodnota impedance, měřená při frekvenci 1kHz, což je parametr střídavý. Reprodukovatelněji se měří, ale pro praktické použití se moc nehodí. Jeho hodnota je menší než ss odporu. Dříve se v katalogových listech uváděl i ss odpor. Jeho hodnota byla někdy až 3x větší. Většina "motor calců" počítá s onou impedancí, a proto je ve většině případů pohon ve skutečnosti horší než vypočítaný. Měřili jste někdo oba parametry a porovnávali je?